”The world I knew is long gone…dead!

I can still remember a world, full of life. People, talking and smiling. I remember my home, my friends, my parents, my older brother and my dog.

After the war, known as The End, Earth died. And the humans who was left had to build up everything again…they failed.

All humans were scattered all over the globe, everything was destroyed. Nuclear plants, factories, communications… NO MORE WiFi!!!

Slowly some civilisations were organised. Small groups of likeminded people started small settlements, who grew to communities and turned in to cities and farmlands. And in between the big Deadlands.

In some cities The Company is the leading administration. Controlling the trading, currency and market. For this they need to bring law and order to the chaos. And to keep the control they created The Lawmen, their own military, police, judge and executioner.

The Lawmen enforces The Company’s will when The Company are expanding their territories.
But first they have to deal with the big masses of humans, who are called The Outlaw. Bandits, scavengers, thieves and murderers, roaming The Deadlands. Alone or in big tribes they roam The Deadlands, killing and plundering.

To feed humans you need food, a lot of food. The Farmers works The Deadlands, tryingt to make a descent life for themself. But the weather, wild animals, The Outlaws and the low offering of payment from The Company makes life hard.

The World is gone… and the land is dead… only the strong survive…”

– Andrew

En hel helg med squad-baserad Magfed Only Paintball. Anmäl er som hel squad, inkomplett squad eller ensamma, vi ser till att alla hamnar i en squad.

Vad utmärker detta spel?

  • Inga hemmabaser, bara fyra roterande respawns. Det gör att hela spelområdet används, inte bara frontlinjen som i många spel.
  • Allt som rör sig är fientligt. Se till att täck åt alla håll.
  • Balanserat spel. Vill ni gå av en stund? Inga problem, övriga squads fortsätter slåss.
  • Lagstrukturen gör att aktivitet och risktagande belönas. Det finns inget poängstraff för att bli utskjuten, men inte heller någon belöning för att vara försiktig.

Squaden

En squad har max 5 medlemmar. För er som kommer med en färdig squad är det kul (men frivilligt) om ni hittar på en egen stil som märker ut squaden, då det inte finns lagfärger.

Du spelar ALLTID med din squad. Ni slåss, dör och respawnar tillsammans. Spelet i stort rullar alltid på, men som squad kan ni välja att kliva av banan för att senare kliva på igen.

Om det är för få squads i aktivt spel avbryts spelet.

Packåsna: Då respawn sker på olika ställen och ni inte har någon bas så bär packåsnan med ALL lagets extra-ammo. Bär också alltid gruppens respawn-kort.

Obligatoriskt med ryggsäck.

Kommunikatör: Ansvarig för att kommunicera med spelledningen och hålla koll på uppdragen. Rapportera in:

  • När ni spawnar om
  • När ni vill ha nya uppdrag (som inte är från basaren)
  • Begärda statusuppdateringar för aktiva uppdrag

Spelledningen skapar en messengergrupp per lag och bjuder in kommunikatören (och övriga lagmedlemmar som vill). Kan även förekomma annan kommunikationsteknik för att driva spelet framåt.

Vi kommer använda appen Glympse för att hålla koll på era positioner på banan. Skapa en ”share” med en delbar länk och skicka till spelledningen. Ytterligare ”shares” med specificerad livsländ kan komma begäras in under spelets gång

Träff och Revive

Alla direkt-träffar är träff, även om bollen inte spricker. Vi träff ska spelaren:

  • ropa ”träff” högt och tydligt
  • gå ner på knä och hålla upp handen
  • dra fram sin träff-markör (orange, gult, reflexväst). Ta med en egen reflexväst. (Denna ska naturligtvis hållas väl dold när man INTE är träffad)
  • Sitta still och vara tyst om vad han ser

Spelet tar inte slut där. Efter 30 sekunder kan lagmedlemmar hela fallna kamrater genom att stå raklång bakom dem med bägge händerna på axlarna och räkna till 10 sekunder. 

Skulle någon av de två få (ytterligare) en träff under tiden han blir revivad så är BÄGGE nere. 

Respawn

Det finns fyra respawns på banan (A-B-C-D). Varje squad har alltid ett respawnkort med sig som visar var nästa respawn sker. Man spawnar aldrig om på samma ställe två gånger i rad.

Om hela squaden är ute lämnas respawnkortet av packåsnan synligt på marken. Detta annonseras tydligt med ”respawnkort här”. Sen går squaden gemensamt till nästa respawn och hämtar ut ett nytt kort.

Det lag som sen först plockar upp respawnkortet från marken får det, det spelar ingen roll vem som faktiskt skjöt ut vem. Ett lag kan aldrig erövra ett kort med sitt eget namn på.

För att undvika låsningar; Om du tappar visuell kontakt med levande medlemmar av din squad i 5 minuter så är hela squaden att räkna som ute. Rör dig mot nästa respawn och invänta att resten av squaden anländer.

Det är tillåtet för ett lag att bestämma sig för att spawna om. I det fallet lämnas kortet på marken som vanligt.

Vid varje respawn finns torktrasor, vatten, luft, squeege etc. 

Det får max gå ut ett lag per 60 sekunder, så invänta per plats om kö uppstår. Ni är odödliga i 20 sekunder efter spawn, men får ändå skjuta på andra under de 20 sekunderna.

Spelupplägg

Lördag

Alla squads tävlar mot varandra med uppdrag och utskjutningar.

Söndag förmiddag

Fyra ledande squads bildar till söndag förmiddag varsin faction, och rekryterar squads från sin kortlek av utskjutna squads från lördagen. Inom squaden fungerar respawn och revive som innan, men uppdragen genomförs i samarbete med andra squads.

Faction-spelet handlar sedan om att utföra uppdrag för att samla resurser.

Söndag eftermiddag

Två ledande factions bildar varsin coalition.  Som coalition gäller det att erövra och befästa zoner inför slutstriden. Användand insamlade resurser från tidigare spel.

Spelområde

Ca 400×400 meter, med fyra respawns.

Utökat spelområde söderut med ca 200*200m, för vissa uppdrag.

Markörer och regler

MFOG. 300fps för rundboll eller FSR i bolt action. 280fps för FSR i övriga markörer.

Som sidearm räknas pistol i hölster, max 10 boll i magasinet, max piplängd 10cm. 

Utöver de vanliga reglerna som gäller vid all paintball:

Träff är träff, även om bollen inte spricker. Träff på huvudmarkör tar ut markören, fortsätt med sidearm om du har, annars är du ute. Huvudmarkören är ute tills ni som lag spawnat om (revive på plan räcker inte).

Ingen egen sköld får medtagas, använder du en av våra är det sidearm som gäller. Inga taginns. Inga boxmag.

Är du inom 5 meter från en smäll-granat är du ute.

Boll, pyro etc

Ta med din egen boll, rök, pyro etc som ni vill. De mest högljudda granaterna undviker vi, men EG67 och motsvarande är ok. Boll till salu, per 500st:
Art Life Shooter 100kr
Art Life Fighter/Bumblebee 125kr
Art Life Huntsman 175kr
Art Life Commander 150kr
Psycho Porno 125kr
Psycho Original Mad .50 80kr
 

Bollbegränsning

Vid spelstart lördag morgon får varje spelare endast ladda på 4 mag till sitt huvudvapen. 1 FSR räknas som 2 rundboll. Side arm oavsett kaliber är inte begränsat i bollantal, men du får inte flytta boll mellan t ex din secondary och ditt huvudvapen. Det är tillåtet med multipla huvudvapen, men de delar då samma bollbegränsning.

Packåsnan bär med sig lagets all lös boll. Övriga spelare får inte bära boll utanför magasin, inte ens en meter. Ni får ladda om när ni vill och kan, men boll måste laddas direkt i magasinet.

4 (eller 2 FSR) magasin för lite? Lös lite uppdrag, och  uppgradera maxantalet magasin i basaren.

Daniel ”Smygarn” som bara har ett magasin till sin SAR12 är undantagen och får bära (initialt) 20 lösa bollar för att ladda om sitt magasin en gång själv.

Uppdrag
(exempel, fler kommer)

Stående uppdrag

Only the Strong Survive (King of the Hill)

-A good Stronghold…perfect for defence and observation…we MUST take that hill!

Dominera utpekad position vid angiven tidpunkt för 3p. Vrid flaggan, och rapportera in när ni erövrar objektet.

Det kommer finnas olika ”Hills” under helgen.

Arch Enemy

Wipe them out… ALL OF THEM!

Alla lag har alltid ett extra fientligt lag. Erövra ett spawnkort för Arch Enemy-laget så är det värt 3 poäng istället för 1. När detta har hänt får ni ett nytt Arch Enemy-lag.

Standarduppdrag (begär över comms)

Kommer

Specialuppdrag (köp i basaren, 1p styck)

Precious Cargo (3p)

-You must make ta delivery run…we need all the supplies we can get…

Kvittera ut lagmarkeringar  och tre föremål i basaren. Överlev länge nog för att leverera de tre föremålen till sina destinationer och återvänd till basaren för 3p. Det lag som lyckas erövra lagmarkeringarna kan lämna in dem vid basaren för 2p.

Most Wanted (3p) – Audio
Vi hänger en högtalare på packåsnan och spelar glada trudelutter i X minuter. Överlev tills musiken tystnar och vinn 3 poäng. 1p för att stoppa. Ta stop-kortet isåfall.

Most Wanted (3p) – Glympse
Vi låter alla spåra er location med glympse där ni får upp till 4 poäng för hur långt ni rör er innan ni dör, eller maxar ut poängen. 2p för att stoppa, utöver kortet

Bomb run  (3p)

A message must be sent… they have to know that we mean serius business!

Hämta detonatorn vid position 1, aktivera bomben vid position 2 för 3p. Detonatorn måste bäras med bägge händer av en spelare och ej sättas ner. Han gör mao ingen nytta för laget under tiden detonatorn flyttas.

Väl på plats vid bomben, öppna bomben och starta den, starta därefter detonatorn och detonera bomben (10s delay, flytta dig för det säger PANG!).

Stoppa bomben och lämna in detonatorn: 1p

Recon Defend (1+2p)
Lag 1: Hämta ut en flagga i basaren. Erövra det utpekade objektet inom 15m (ger 1p), och försvara objektet till starttid+X minuter  (ger ytterligare 2p).
Övriga: Erövra flaggan och lämna in den vid basaren för 2p.

Upgrades och basar

Basaren är belägen vid Ballpoint, och här kan man köpa saker för poäng. 

Dessa går att köpa remote:

  • Mag upgrade: 1p. Varje teammedlem får ladda upp ett mag till (permanent).
Dessa måste köpas på plats:
  • Shield rental: 1p. Låna en shield under ett liv. Återlämnas i basaren eller vid en respawn (informera spelledningen om var).
  • Juggernaut upgrade, 2p. Spelaren kan endast fällas av headshot. Kan ej kombineras med sköld. Markeras med vit lagmarkering på huvudet.

Tider

Fredag
  En del campare droppar in under eftermiddag och kväll

Lördag
  
07:30 Check-in öppnar. Här får du ett lag om du inte har ett innan.
  09:30 Gemensam genomgång
  10:00 Spel 1
  12:30 Lunch
  14:00 Spel 2
  17:00 klart för dagen

Söndag
  09:30 Gemensam genomgång
  10:00 Spel 1
  12:30 Lunch
  13:30 Genomgång
  14:00 Spel 2
  16:30 klart för dagen

Poängräkning

Poäng räknas enligt:

  • Killcount (1 poäng)
  • Utförda missions (varierande)

Pris utgår för:

  • Best squad (poäng, över helgen)
  • Stilpoäng (personligt, samt squad)
  • Endurance (mest tid på plan)

Mat

Det finns tända grillar om ni vill grilla själva, mikro, och flera restauranger inom 2km.

Vi kommer att erbjuda en bra 200g hamburgare för 60kr. Anmäl vid checkin om det är av intresse.

Ming Express (kina)
Pinoccio (pizza)

Hyra utrustning

Vi har 14st EMF100 med tillhörande stridsväst som man inte behöver skämmas över att visa sig med på slagfältet. Kostar 200 för helgen med 5 magasin, eller 150kr för en dag.

Boende

det går att campa/tälta på plats om man vill, även från fredag kväll. Det finns el, toalett, grill och ett par kubikmeter ouppvärmt dricksvatten på plats. Säg till om tält/uppställningsplats om det är så ni vill bo.

Duscha kan man göra gratis ett par km bort vid Vidingsjö Motionscenter.

Annars är det 1km till närmaste hotell.

Anmälan

Pris: 401kr

Betala till swish: 1235399597, märk med ditt namn

[wpforms id=”1130″ title=”false” description=”false”]